enkilometeritaget

Baka

Kategori: Allmänt

Jag är ingen större begåvning när det kommer till att baka men gjorde i helgen dels kolakakor samt prövade att för första gången göra cheeskake. Det gick över förväntan även om det på inget sätt blev en problemfri resa.

Men hyfsat fin blev den och smakade gott gjorde den.

Lördag, löpning och besök.

Kategori: Allmänt

Lördag bjöd på vind men i övrigt väldigt fint väder. Efter att ha bakat lite på morgonen var det dags att bege sig ut på veckans första och enda löprunda.

Tanken var att ta rundan runt Brunnsviken och det var helt enkelt precis vad jag gjorde. Lugnt och metodiskt, tog mig tid att plocka fram mobilen flera gånger och ta lite kort utmed rundan som verkligen är fin och bjuder på härliga vyer.

När jag kom hem kom mamma, pappa och syster förbi för att ta med sig Harry och Sigge på en promenad runt Råstasjön. EFter blev det lite fika och mys med Harry.

Nu har jag försökt mig på att göra en cheeskake och jag är lite osäker på hur det gick. Om ca en timma får vi se resultatet.

Helgen som varit

Kategori: Allmänt

Lite sen med uppdatering här så nu är det helg igen. Men förra helgen var bra. På fredag bjöd vi Micke och LIsa på Tex Longhorn. Weimer var på bra humör och harry lite smågrinig men han nöjde sig när han fick sitta i babybjörnen.

På lördag tog vi en långpromenad med Sigge och Harry i hagaparken vilket var toppenskönt. Lagom temp och skönt att komma ut lite. Harry sov sig igenom hela rundan och vi blev faktiskt tröttare än man kunde tro.

Vi avslutade helgen med att ta en tur ut till Vaxholm där vi tittade runt lite, bland annat på ett ställe man skulle kunna tänka sig att gifta sig i. Vi får se hur det blir men det var väldigt fint. Tyvärr fanns det ingen tid för löpning och det har inte blivit bättre i veckan då jag känt mig lite hängig och så har det hela tiden funnits annat att lägga tiden på. Men men så kan det vara ibland. I helgen hoppas jag komma ut på en lite längre runda för att kompensera.

Kräftskiva

Kategori: Allmänt

Som sagt var det kräftskiva hos Annah och David i lördags. Hanna och Christian kunde inte komma vilket var synd men vi hade toppen ändå. Pyntat som sig bör och med en massa kräftor var humöret på topp. Harry skötte sig bra förutom en liten kortis när han blev lite grinig. Inget som inte en babybjörn kunde råda bot på.

När mörkret kom tände vi ljus och fortsatte med tea och dessert. Supergott och toppentrevligt. Trötta men väldigt nöjda var det så till slut dags att åka hem. Cicci hade inte ätit riktigt så många kräftor som hon hoppats men hon var nöjd ändå eftersom det här är typ 5-6 kräftiskivan hon går på iår. 3 av dom har hon haft med sig själv dock men vem bryr sig.

Rösta och springa långt

Kategori: Allmänt

Söndagen bjöd på strålande sol och härlig temperatur. Vi hade spenderat lördagskvällen med att ha mysig kräftskiva hos Annah och David. Verkligen toppen och speciellt cheescaken till dessert var något jag personligen var extra nöjd med.

Efter frukost begav sig familjen Jerresand / Thörnblom mot Solna gymnasium för att rösta. När det var avklarat begav sig Cicci, Sigge och Harry ner för att gå runt Råstasjön men själv begav jag mig ut för att åter runda Brunsviken.

Vädret var perfekt och det kändes hela tiden avslappnat och skönt. Efter ett par km tyckte jag rent av att jag höll ett helt ok tempo. Banan är rolig och varierande med knixig och trixig löpning bitvis vilket gör det mer underhållande.

Jag nötte på och ju längre jag kom dessto bättre tyckte jag att det gick. På slutet ansåg jag rent av att jag höll ett högt tempo och såg framför mig snitt tempo på runt 5:30...vem vet kanske ännu lägre.

När jag kom till början av Hagaparken igen med 1.5km kvar tittade jag på klockan och insåg att jag snittat 5.55 tempo......ridå. Samma tempo som i söndags och jag begriper inte varför. Det kändes mil bättre än förra veckan men tydligen har det gått lika fort.

Jaja ingen ide att gnälla en skön runda blev det i solen...totalt 14.2km. Måste försöka ta lite bilder nästa gång jag springer runt Brunsviken för det är otroligt fint.

Mot nya mål....nämligen Bydalen

Kategori: Allmänt

Har letat efter en ny utmaning att gå mot. Visserligen lär det bli sthlm marathon nästa år men det har jag gjort så det är inte den där spänningen inför det.

Så när jag idag fick höra att bröderna Östlund hade signat upp för Bydalen Fjällmarathon och ville att jag skulle haka på var det svårt att motstå. Iallafall tills jag insåg hur brutalt Bydalen är och att det inte handlar om någon marathon utan snarare 5mil med totalt 2900 höjdmeter. På tok för tufft för mig just nu då jag inte vet hur mycket träning jag ka få in här under året.

Det positiva är att det finns en 22km distans med 1100 höjdmeter och den passar mig som handen i handsken. Inte något som är direkt omöjligt men ändå något som är så pass tufft och annorlunda att jag känner det där suget och taggningen.

Att man får springa i fjällmiljö och göra en weekend av det gör det bara ännu roligare.

Det blir lite Åland reunion av det hela. Kul att få dra ut på äventyr med Östlundarna igen.

Eskilstuna

Kategori: Allmänt

I helgen var det dags för Harrys första 30 års kalas. Alicia fyllde och hade kalas i Eskilstuna. Så vi packade bilen och begav oss ner mot vår forna hemstad. Becka hade fixat finfint rum åt oss på Comfort Hotel. Utsikten gick inte att klaga på.

Efter lite uppackning begav vi oss till fots bort mot ett område som så passande kallas för Djurgården. Där var det lite tilltugg, dricka och brännboll. Harry vaknade och blev lite kinkig så Cicci fick amma honom och missade brännbollen...oklart om hon var glad eller ledsen för det.

Efter en dusch på hotellet samt ammning var det dags att bege sig mot Gästis där det skulle bli middag och party. Harry skötte sig bra under middagen men vaknade till desserten men fick då sitta i babybjörnen vilket han gillade och kvällen löpt på bra. Vid runt 22 tiden gick vi hem nöjda och glada.

Söndagen började med grym frukostbuffe och fortsatte med hemgång. Kul att återse Eskilstuna, hade varit en dröm att få springa lite i Vilsta men det vart aldrig läge. Istället tog jag en runda när jag kom hem. Prövade att springa runt Brunnsviken. Varmt och ibland lite svårt att hitta men överlag gick det bra. Var lite sliten då jag inte ätit något innan men när jag kom hem hade jag avverkat 14km och iallafall hållit mig under 6min per km tempo...om en inte med så värst bred marginal.

En bra helg är till ända och vi tar oss ann en ny vecka.

Morgonjogg

Kategori: Allmänt

Prövade förra veckan att springa till jobbet vilket funkade bra. Problemet är bara att ha motivation när man efter en natt med lite sömn ska ta sig upp. Men idag var det inga problem och det blev en magiskt skön runda i morgon sol och ingen vind. Brunnsviken låg helt spegelblank.