enkilometeritaget

Svensexa

Kategori: Allmänt

Jag ska ju gifta mig i augusti och det betyder att man ett tag gått runt och varit på sin vakt för att åka på en svensexa. För två helger sen så small det. Jag hade trott att den skulle komma i juni så jag var helt ovetandes när det på lördag morgon klev in runt 10 grabbar i vårt sovrum. Harry blev dock väldigt glad och tyckte det var kul med besök.

Jag fick byta om till cykelkläder och kördes till Sthlm Stadion. Det visade sig att jag skulle köra Stadion Girot som en ett motionslopp på 2.4 eller 4.8mil på skogs eller parkstigar. Jag fick cykla 2.4 mil på en oväxlad damcykel. Med mig var MAckan på sin fräsiga MTB. Det blev en trevlig cykeltur där jag fick slita hårt i backarna men det rullade på bra på flacken.

Kom i mål på 1.15h ungefär och efteråt var jag lite lätt trött.

Efter cyklingen begav vi oss med bil ut mot väsby där det först blev lite lunch och sen stod det femkamp och paintball på schemat.

Femkampen visade sig bli väldigt lyckad. Jag fick välja grenar och vi körde chipptävling, fotbollsgolf, en staffett med pilbåge, basket och frisbee. man hade 3 resp 6 skott på sig och man fick hämta bollar och frisbees då det bara fans 2 så man tappade lätt tid.

sen även yxkastning och knivkastning. Dte blev en jämn tävling där alla visade upp fina färdigheter.

Erik visade sig vara lite otäckt bra på att kasta yxa och jag sälv hade uppvisning i kast med liten kniv.

Allt avgjordes vid en staffett på en hinderbana. Blod flöt och pulsen steg på alla men kul var det.

Efter femkamp var det så dags för paintball. Superkul och alla gick verkligen in för det. Efter runt 4 matcher så var det givetvis dags för kaninlöpet. jag fick en fin kostym men var inte helt med på reglerna som sattes upp. Så här i efterhand kunde nog alla vara överens om att mina 100 skott var ok, alla andras 50 var i mesta laget samt att när jag väl fick mitt vapen så borde kanske inte alla andraha fått skjuta tillbaka.

Vi nöjer oss med att konstatera att det blev en smärtsam historia för moi men jag överlevde och nu kan vi se tillbaka på det som en rolig grej :-)

Hur som helst var det jävligt roligt.

Efter paintball blev det dusch och skön vilopaus hemma hos brorsan. Lite snacks, lite ps4 och de flesta var rätt nöjda.

SEn begav vi oss till Olearys i Solna för mat, öl och lite trekamp. Den bestod av bowling, shuffleboard samt minigolf. Mackan slog till men en riktig monsterserie och fick nästan 200 poäng på bowlingen och hans lag blev svårslagna efter det.

Runt halv tolv halv ett så var alla trötta men nöjda och vi begav oss hemåt.

Stort tack till alla som deltog och framförallt till brorsan som planerade och styrde hela dagen. Han gifter sig ju också i sommar så hans väntan börjar nu :-)

Budapest

Kategori: Allmänt

Cicci fick en resa till Budapest när hon fyllde 30år men den har dröjt om man säger så. Men så till slut bestämde vi oss för att nu var det läge. Harry fick bo hos först mormor och sen farmor och han stortrivdes hela helgen och ville inte ens facetima med sina föräldrar.
I torsdags begav vi oss till Arlanda och efter en kort flygning och billig samt snabb taxi resa kom vi till vårat hotell. Väldigt bra läge och väldigt fint och fräscht rum.

Första åt vi lunch där vi prövade lite mer lokal mat i form av någon gryta med små pastaknytten. Mycket gott och med mätta magar begav vi oss till ett köpcentrum då vädret inte var på topp.

På kvällen besökte vi en resturang som heter Karpatia som ska vara ett toppval för att få uppleva en mer klassisk Ungersk meny. Väldigt fin lokal och bra service och återigen provade vi en form av gryta. Den här gången med en kompott eller vad man ska kalla det på äggnudlar. Jag hade nog föredragit ris men grytan i sig är precis min typ av mat. Men som sagt var miljön väldigt trevlig och vi kunde nöjda och glada bege oss hem för att få sova ostört för första gången på ett tag.

Budapest ligger väldigt fint vid Donau med lite mindre berg vid Buda sidan där slottet ligger samt även en väldigt stor och fin kyrka. På Pest sidan ligger parlamentet och allt är upplyst på kvällarna vilket ger ett pampigt intryck.

Efter frukost så stack vi dag 2 direkt upp mot ett av Budapest största, äldsta och mest kända Thermal Bath. Szecheneyi badet är stort och har 3 utomhuspooler och x antal inne. Det ligger väldigt fint i en gul byggnad som sluter sig runt i en cirkel och bildar en innegård där utepoolerna ligger. Sen kan man i lokalen gå runt, nästan som i ett sjukhus eller mentalsjukus men på ett positivt sätt och hitta nya pooler i varje rum. Otroligt fina lokaler blandat med lite rå känsla ibland men fantastiskt skönt med varma och kalla pooler med bastu etc.

Cicci tog en massage och jag tog en öl och satt och njöt i solen innan jag hoppade in i bastun igen för att sen kliva ner i 18 gradiga poolen och liksom känna hur kroppen bara piggnar till. Vi avslutade i solen i utepoolen där det var varmt och skönt i vattnet. Det sägs att det här är det mest turistiga av Budapests span men det är helt klart värt ett besök ändå.

Efter badet tog jag en gyros i parken utanför och cicci kämpade med en Ungers hamburgare som hade extra allt på.

På eftermiddagen stack vi upp för berget på Buda sidan och såg på utsikten samt på krykan och slottet. Vädret var bra och det var väldigt fint att titta ut över Budapest och se parlamentet mm.

På kvällen åt vi på Pampas som bjöd på kött och rött. Väldigt gott, väldigt bra service och inte alls så dyrt som man trodde att det skulle vara. En liknande resturang i Sverige hade gått på en bra bit över 1000kr för oss två. Nu betalade vi knappa 800kr.

Sista dagen bjöd på ännu ett spa. Den här gången Ruda badet som ligger precis vid Donau och det branta berget upp mot en staty och utsiktspunkt som finns på Buda sidan.
Ett mindre bad och mer modernt men med sina fördelar. Bland annat hade dom en mindre pool som var 42grader varm. Det var nästan så man skållades men fruktansvärt skönt. Bredvid låg en pool som var 13 grader och is droppade ner från väggen i poolen. Det gick inte mer än att doppa sig där så behövde man kasta sig upp.

Men bäst av allt var den lilla poolen på taket. Varmt skönt vatten och världens bästa utsikt över Budapest på ena sidan med Donau och på den andra en klippvägg färgad av gröna buskar. Med en kylig vind så blev det extra skönt att ligga i det varma vattnet och bara njuta. Man hade lätt kunnat stanna hela dagen i den poolen.

Men vi åt ännu en gång gyros till lunch och sen blev det lite shopping och fika, något ungrarna är fantastiskt duktiga på. Bakverk finns i överflöd och man får svårt att välja.

Som avslutningsmiddag begav vi oss till Nobu. Väldigt bra service, ännu bättre mat och supertrevlig miljö blev en perfekt avslutning på vår weekend.

Budapest är en stad vi kommer åka tillbaka till och en stad vi varmt kan rekommendera alla att besöka. Priserna på mat och spa är mycket bra och staden har massor med bra resturanger och aktiviteter att erbjuda. Om inte annat så är det värt det bara för att gå på spa och äta bra.

2016 upp till nu

Kategori: Allmänt

Det har varit dåligt med bloggande från min sida men vardagen har liksom tagit över. Det har hänt en massa saker så långt 2016 och jag tänkte väl snabbspola lite här upp till nu.

Fokus har så klart legat på Harry. Det har lekts, fikats, träffat vännerna Alma, Iris och Weimer. Men Harry har även haft tid att få krupp igen så vi fick besöka akuten kl 22 en torsdagkväll. Allt gick bra men så klart inte toppen att komma hem efter midnatt när man ska upp och jobba.

Det har så klart varit många besök och träffar med vänner och familj men några jag väljer att plocka ut var bland annat när vi äntligen fick till vår middag hos Erik och Josse, i deras nya lägenhet i Hökarängen. Väldigt bra mat och Erik som är riktigt bra på efterrätt briljerade med en blåbärspaj med maräng på toppen.

Vi har även hängt lite i Aspuddens 4H gård med Johan, Emelie och Alma. Vi såg på djur, lekte i lekparken, grillade korv och tittade på den stora tuppen som spatserar omkring som en kung på området.

Det här så klart ett axplock. Det har även firats födelsedagar i Enebyberg där både Viggi och Gustav fyllt år. Harry har fått äta tårta för första gången och blev så klart lyrisk och förknippar nu kalas med tårta så pass mycket att han häromdagen när han fick se en bild på Cicci när hon sitter med två bakverk framför sig började sjunga ja må hon leva.

Det har också ätits middagar i Rotebro med familjen, det har grillats och det har lästs ett par tusen böcker.

Så nu är vi ikapp så då glömmer vi det här uppehållet.