enkilometeritaget

Bydalendfjällmaraton

Kategori: Allmänt

Ja ha vart ska man börja. Det hade blivit dags för Bydalenfjällmaraton. Cicci och Harry följde inte med så jag tog följe på Henkan och Minna upp mot Jämtland. I Sundsvall stannade vi för lunch tillsammans med Dana, Stina + Fred och Vanja.

Solen strålade verkligen och bergen blev högre och högre. Till slut var vi framme i Bydalen och man fick en första inblick i exakt hur jobbigt det skulle bli att springa en fjällhalvmara här.

Vi hade hyrt en villa med plats för 14 personer, vi var 5 vuxna och 2 barn så det var inte direkt någon brist på plats. Boendet var mysigt och med vädret på topp hela helgen var det som upplagt för en toppenhelg.

Vi hade åkt upp redan på torsdagen för att hinna landa en dag innan loppet. Så på fredagmorgon begav vi oss upp en bit på fjället för att känna in terrängen och få lite utsikt. Helt klart underbart att vara ute i naturen i det vädret och andas fjälluft.

Efter lunch letade vi upp en badplats som var vacker men väldigt långgrund. Kallt var det också men i kom de flesta.....somliga snabbare än andra. Skönt att få kyla ner benen lite inför löpningen som väntade.

Lördagen kom och dags för start. Dana och Henkan startade en timma före mig då dom sprang den benhårda 50k klassen medan jag nöjde mig med en något klenare 22k klassen.

Starten gick och det gick direkt uppför. Brantare och brantare. Totalt 5km rätt upp på första fjälltoppen i en enda lång uppförsbacke. Pulsen fick jobba men benen kändes ok och miljön var helt otrolig.

När man jobbat sig upp på toppen var man på 1100 höjdmeter och utsikten var inget annat än 5+. Nu föjlde skön löpning på fjället innan stigningen ner mot 10km började. Brant brant och väldigt tekniskt underlag gjorde det svårsprunget. Man fick verkligen tänka på vart man satte fötterna och man fick hela tiden jobba med benen för att bromsa farten.

Vid 10km kom första och sista vattenkontrollen där det bjöds på bullar, banan och sportdryck förutom vatten. Sen var det dags att ta sig uppför nästa stigning. Återigen en runt 4km klättring uppför innan man återigen fick springa på fjället bland små bäckar och vattendrag där man kunde skölja ansiktet och dricka i iskallt och klart fjällvatten. Inget man är direkt bortskämd med.

Sista km gick brant nerför och det slet något fruktansvärt på ovansidan av låren. Men efter 3h och 28 min kunde jag springa in i mål. Henkan och Dana fick slita ännu mer på den stenhårda 50k banan och var helt slutkörda efter målgång.

Nöjda och glada blev det middag och lite öl innan sängen. Söndagen spenderades i en bil på väg hem. Det var tufft men jag tror alla kände att Bydalen kommer vi gärna tillbaka till.

Kräftskiva

Kategori: Allmänt

Som vanligt liggre jag lite efter i tiden men för en 2-3 veckor sedan bar det av upp till landet. Mamma, pappa, syrran var med. Fredag bjöd på grillning med sill, nubbe och färskpotatis, precis som det ska vara. Till och med Cicci nubbade på.

På lördagen var det bakluckeloppis och lunch i Östhammar innan det var dags för kräftskiva. Som vanligt var det mest Cicci som tryckte kräftor men var lika mysigt för det.

Österlen

Kategori: Allmänt

Sista veckan i juli begav sig familjen ner mot Österlen där en stuga hade hyrts i en vecka tillsammans med Annah och David. Hanna och Christian planerade att komma förbi och hälsa på i 3 dagar mitt i veckan. När jag la upp bilderna så hamnade dom helt random så jag kör helt enkelt en bildbomb i slutet av inlägger. Det finns tusen och åter tusen saker att säga om veckan på Österlen som trotts vädret var en succe. Supermysig stuga, massor med fina vyer, stranden, ställen att äta lunch och fika på. Vi åkte till Kiviks musteri och vi besökte Ystad. Inget bad tyvärr pga vädret men vi tar med oss många fina minnen från Skaune.