enkilometeritaget

Bydalen 2017

Kategori: Allmänt

2015 sprang jag Bydalen fjällmaratons 22k sträcka. Iår var det dags igen.

Den här gången följde inga damer med utan det var istället jag, Henkan, Dana och pappa som utgjorde gruppen.

Dagen innan inspekterade vi avslutningen på 50k sträckan med att gå upp till den berömda Drommenskåran. Pappa hängde på första km innan han vände. Vi övriga gick upp ca 300meter till och tittade ner i den imponerande skåran som skär rakt igenom berget.

SEn åkte vi till ett litet cafe som serverade räkmacka eller kebab på egengjort bröd. Väldigt trevligt.

Henkan och Dana skulle återigen ta sig ann 50k sträckan medan jag skulle köra 22k igen. Jag har varit väldigt osäker på formen pga dålig träning iår och en förkylning som satt i hela veckan inför gjorde inte saken bättre.

Vädret såg riktigt dålig ut med regn och blåst. Men dagen innan loppet bestämde jag mig för att försöka och i alla fall ta mig till första och enda vattendepån efter 10.5km. Där kunde man kliva av och få lift tillbaka så jag tänkte att jag tar mig dit och känner efter.

JAg ska erkänna att jag var riktigt nervös inför men när väl starten gick var det bara börja gneta sig uppför. Det är verkligen otroligt hur högt och brant man tar sig. På toppen av västerfjället med 1150 höjdmeter så var vinden så stark att det bara var några grader på plussidan och man frös. Men man kom snabbt ner i lä och lite lättare löpning. SEn kom den branta nedstigningen med extremt teknisk löpning i vatten och lera.

Väl inne vid kontrollen vid 10.5km hade jag hållit på i 1.40h. Men jag kunde så klart inte bryta så jag fortsatte.

De sista 11.5km blev tuffa men mina ben svarade bättre än jag trott. Jag kunde springa på alla platta partier och rent av njuta av det helt fantastiska landskapet som man springer igen. Bergen, fjällen, bäckarna och de små sjöarna. Alla borde uppleva att springa i den omgivningen.

Km passerades en efter en och rätt vad det var kom jag fram till sista 2km som gick ner i en skidlift. För 2år sen hade jag svårt att ta mig ner här pga att musklerna i låren var så slut. Nu kunde jag springa hela vägen och även om jag pga halt underlag fick en sämre tid än för 2år sen kände jag mig starkare och bättre den här gången.

Efter 3h och 45min gick jag i mål och var galet nöjd.

Henkan och Dana fick slita i regn och vind men klarade det galant. Dana på tiden 7.48h och henkan på 9.38 ungefär.

Nöjda och glada blev det öl, bastu och kött med gratäng innan alla slocknade.

Juli och aug

Kategori: Allmänt

Juli och augusti har kommit och snart gått. Det har hänt massor av rolig saker. Jag plockar ut några höjdpunkter som kanske inte kommer i kronologisk ordning men hey....ingen är perfekt.

Allt började i alla fall med middag hos syrran i vasastan.

Harry har givetvis också ätit en mängd sushi i sommar. Favoriten är nog sushin på mall of scandinavia.

Landet har vi så klart spenderat lite tid på. Dels var vi uppe bara vi tre i familjen. Det åts glass, letades smultron, grillades och givetvis en massa bad.

Midsommar kom och vi fick chansen att spendera den på Gräddö med Hanna , Christian och Klara. Fantastiskt rakt igenom med lunch och middag som en midsommar förtjänar. Harry fick hjälpa till att hissa flaggan och göra en tårta och var till slut så färdig att han somnade i vagnen.

Sen han vi med lite egen tid också. En tågresa till göteborg stod på schemat med Micke, Lisa, Magnus och Sofia. Vi gick på Coldplay och laddade med öl, prosecco och lite shopping. Konserten var fantastisk och mycket bättre än vi hade trott.

En tur till småland blev det också där vi gick på Valters dop. JAg fick en trevlig kväll och halv dag med Hanna, MArcus och Iris innan jag behövde åka och hem och jobba. Cicci och Harry fick stanna några dagar till bland korna och skogarna.

Sommarens andra konsert blev en spontan sådan. JAg fick chansen att gå och se Guns n Roses och efter lite tvekan hoppade jag på. Det skulle jag inte ångra. Vi hade helt magiska platser och konserten var riktigt bra.

En tur till skärgården blev det också. Henrik och Minne tog med oss ut med båten. Vi åkte bara en kort bit men hittade en egen ö med en liten strand. Det var varmt och skönt men kallt i vattnet. Inget som hindrade Harry och Marry dock. En riktigt fin dag i solen blev det.

Middagar i nya huset har det så klart också blivit. Det har grillats till höger och vänster. Syster var en av gästerna som tittade förbi och käkade lite.

Och även Micke och Weijer kom på besök. Dom stannade till och med och sov över till Harry och Weimers lycka.

Andra rundan på landet hade vi sällskap av mamma och pappa. Mer av det goda blev det i form av sol, bad, mat och jag fick även chansen att simma lite. Väldigt skönt även om det ibland känns lite obehagligt att ligga själv så långt ute.

Så kom då sommarens höjdpunkt om man frågar Harry. Allt började med en båtresa över östersjön. Grillbuffe är ingen dålig start på en resa för Harry. Vi andra blev också nöjda med vår mat och efter en tidig uppgång var det dags att sätta sig i bilen, köra av färjan och styra mot.....

MUMINDALEN...jajamen vi besökte mumindalen och Harry var precis så exalterad som man hade kunnat hoppas. Han skällde ut Stinky, han pratade hål i öronen på Toffslan och Viffslan och han sprang runt och tittade på allt som fanns att se. Han såg teatrar och sång och dans uppträdanden och även om det var ca fyrahundragrader varmt var det toppen även för oss vuxna.

På hotellet fanns dessutom ett vattenland som vi badade i två gånger. Harry är ett vattendjur och åkte två olika vattenrutschkanor till stor förtjusning. Verkligen en toppenresa som vi kommer göra om.

När vi varit hemma har det så klart badats e hel del. Både nere i norrviken men nu på senaste också i Harrys egna pool som han fick av Rebecka och Johan.

Farang

Kategori: Allmänt

Vi visste väl inte riktigt vad vi kunde vänta oss mer än att det inte skulle bli billigt. Vi valde en av tre menyer och varje liten rätt kom in när den var klar. Det var inget annat än fantastiskt. Den ena rätten smakade bättre än den andra. En flaska vin på det och vi rullade hemmåt nöjda och glada. Farang kan verkligen rekommenderas.